Plakat Panjang - 2
Ilustrasi gambar: Kompas |
Soerat masawarah Darie pada serta dengan nama Radja.
Maka datang darie pada Commissaris kadoea yaitoe Jan Heisapan seban Hopen pangkat madjalis pamarentahan India[1] Nederlandsch serta bahadara darie pada singa Nederlandsch dan Eisiris djindral majoor bahadara darie pada pangkat jang katiga darie orde hoeloebalang Willem maka ditaslimkan kapada sekalian marikaitoe darie tanah passisir dan di darat serta dipermaaloemkan.[2]
Toean Besar commissaris djindral wakil maharadja wolanda[3] jang di tatabkan tahtanja di tanah djawa akan mamarentah sekalian poelo-poelo di tanah India[4] jang telah datang bertamoe mahamanganakan (baca manghimpoenkan) diringa kadalam perhimpoenan marikaitoe mamareksa akan hal persalisihan antara sekalian negory-negory itoe jang bersatroe dengan pamarentahan di Padang jang ija sapertie bapak jang mahilangkan sekalian perkerdjaan jang mambawak kapada persalisihan lagie maenatabkan sekalian parentah jang telah membawak pada moefakat dengan adat dan hoekoeman jang terpakei dalam tiap-tiap negory di sinie sopaya manatabkan kasanangan dan perdameian serta membawak kapada kasantousaan.
Adapoen prang membawak kapada kabinasaan jang telah soedah trangdisaya oleh marikaitoe[5] sekalian sebab tiap-tiap negory[6] dan roemah dengan segala harta banda marikaitoe telah terbakar dan roesak serta banjak orang matie dan loeka dan damikian lagie kamie di (baca: tiada) manjoekakan jang damikian itoe sebab mambawak kapada karoegian oewang dan manoesia serta membawak kapada dandam dan kasoemat jang menjakitie pada sekalian officier[7] dan segala soldadoe kerna kamatian sanak soedara dan sahabat-sahabatnja
Yaitoe telah soedah disaya oleh sekalian kamie inie maka darie sebab hal jang damikian itoe sajigiyanja kadoea pihak kita mentjarie kahidoepan dengan perdameian dan kasanangan toean Besar kommissaris djindral poen soeka mambarie kasanangan hidoep kapada sekalian marika itoe kerna soedah doea ratoes tahoen compagnie wolanda soedah bersahabat dengan marikaitoe pada mengardjakan djalan perniagaan dalam tanah Sumatra[8]
Serta poela sebab orang islam dengan kamie oemah nabie Issa[9] jang soedah berdjinak djinakan tiada haroes bersatroe saorang dengan lainnja oleh saorang doea orang alam jang telah baperdajakan di atas marikaitoe kerna kamie dan marikaitoe adalah beriman kapada alah taala[10] satoe sadja jang mampoenjahie pekerdjaan tatab sekalian kita ibadat akandia dan prentah alah taala akan kadoea pihak kita patoet tjinta kasih kapada sekalian manoesia itoe serta djangan mam ba wak kabinasaan saorang diatas lainnja
Barang siapa orang dalam kadoea pihak kita jang melaloewie prentah inie itoelah orang jang kanei maroeka darie pada alah dan barang siapa jang menoeroet prentah inie itoelah orang jang beroleh kapoedjian darie pada alah taala karna itoelah kita orang bersoedara boekannja kita satroe oleh sebab itoelah toean Besar Commissaris djindral handak mahirit sekalian manoesia itoe akan bole mambawak berboeat pakerdjaan jang akan manjan tousakan marikaitoe
Adapoen Compagnie telah banjak roegie dan harta serta kamatian manoesia oleh manolong marikaitoe manjihakan sekalian orang jang mahilangkan hoekoem dan adat orang toea-toea dahoeloe-dahoeloe itoe[11] dan lagie sekalian parsaan compagnie dari passar die sinie dan padjak-padjak telah dihantikan[12] kapada marikaitoe sebab jang damikian rasanja membawak-membawak kapada kabaratan marikaitoe
Dan oepah-oepah kopie itoepoen telah dikadangkan darie pada dahoeloenja tambahan poela prentah toean Besar kapada kamie mantjarie orang-orang pada lain tampat atawa di sinie jang akan mandjadie koelie jang tatab serta poela manantie pedattie-pedattie darie Batawie dan koedanja poen soedah ada di sinie akan mahangkat barang-barang itoe[13]
Itoelah akan mamboewat kasanangan marikaitoe darie pada pekerdjaan koeliekoeli harie itoe inilah akan mamboewangkan kasoesahan inie dan kasoesahan jang lagie tinggal itoepoen soedah dihilangkan djoega[14] dan lagie poela toean Besar Commissaris djindral wakil maharadja wolanda handak manjampeikan maksoednja tidak lain darie pada pikir jang bawak kabadjikan diatas kadoea pihak kita vaitoe:
perkara jang pertama tiada boleh marika itoe berprang-prang saorang akan lainnja sapertie jang teleh soedah itoe saraa ada prang batoe atawa dengan sendjata atawa lainlain roepa paparangan atawa manjimpan dandam dan kasoemat dan djika ada barang apa persalisihan marikaitoe dalam tiap-tiap loehak dan negory atawa kampong dalam sekalian laras-laras itoe hanja handaklah di baratie oleh sekalian kapala-kapala[15] itoe dengan kabadjikan sapertie bagimana adat perhoekoeman dalam negory
dan apabila marikaitoe kapala-kapala mintak tolong pada compagnie masoek dalam hal itoe nantie compagnie bole memboewatie serta mahabiskan selisih itoe dengan moefakat serta kapala-kapala marika itoeitoe djoega barang siapa marikaitoe jang tiada menoeroet kapoetoessan itoe atawa menjarang dengan koewassanja akan sekalian loehak-loehak atawa negory atawa kampongkampong nantie compagnie akan menolong orang jang kanei parang itoe compagnie tertjampoer dalam perkara inie sebab mandjagahie persalisihan marikaitoe jang telah biassa mambawak kapada kabinasaan marikaitoe sandiri sopaya tiap-tiap negory itoe tingal dengan kasanangan dalam perdamaiannja akan mambawak kapada kabadjikan marika itoe
oleh sebab itoe patoet poela marikaitoe marabahkan benteng-benteng dan paret-paret tiap-tiap loehak dan tiap-tiap negory sopaya malengakan dalam hatie marikaitoe mamboewat prang-prang sapertie jang telah soedah itoe dan compagnie nantie bole mamboeat kotta atawa benteng pada tiap-tiap batas jang patoet atawa dimana tempat jang patoet sopaya djangan orang bangsa lain datang menjarang tiap loehak atawa negory-negory marikaitoe.
Kadoea perkara toean Resident atawa toean-toean lain jang telah mamegang prentah darie compagnie tidak sekalie-sekalie bole tjampoer dalam adat dan perhoekoeman persalisihan marikaitoe serta barang apa koekoewasaan Radja-Radja dan Penghoeloe dalam adat marikaitoe dan lagie kaloe marikaitoe dan lagie kaloe marikaitoe handak maangkat Radjanja yalah dengan kasoekaan pamilihan oleh karapatan marikaitoe dengan adat jang telah dibiasakan dahoeloe-dahoeloe djoega
serta segala perkara oetang pioetang atawa apa-apa silang salisih-salisih jang lain-lain darie pada itoe atawa kawin atawa thalak atawa matie kapala-kapala itoe mahabiskan sendirie dengan adat-adat negorijnja serta tiada poela compagnie tjampoer dalam perkara boenoeh mamboenoeh atawa maling tjoerie biar samonja itoe marikaitoe kapala-kapala mehabiskan sendirie
malainkan compagnie tjampoer apabila ada orang mahangkat paparangan atawa manoelakan prentah compagnie atawa mamoenoeh dan maroesakan orang compagnie dan mantjoerie atawa mahilangkan barang-barang compagnie barang siapa mandapat salah dalam perkara itoe di hoekoem dalam madjalis kapala-kapala bitjara di Padang
katiga perkara nantie compagnie akan mambarie gadjie barang siapa-siapa kapalakapala orang malayoe[16] jang di kasoekainja akan mandjadie wakil compagnie mambawak bitjara pada sekalian marikaitoe dan akan mambrie tjarito kapada compagnie baik dan djahat tetapie tiada bole lebih koewasanja darie pada adat-adat kapalakapala jang lain itoe.
Kaampat perkara toean Besar Commissaris djindral mengandakie sapertie tolongannja diatas marikaitoe jang sahinga inie kaatas apabila ada moesoeh compagnie handakla marikaitoe menolong dengan orangnja serta dengan alat sendjatanja sebab ada jang damikian itoe tiada bergoena compagnie melatakan soldadoe banjak disinie jang akan manggadangkan balandja compagnie
sebab itoe nantie apabila datang prang compagnie mintak orang itoe pada tiap-tiap negory berapa patoebnja dan lagie handakla segala djalan-djalan dan djambatan-djambatan paliharakan sapertie patoeb dan compagnie poen menolong poela memboewati itoe dengan pekakas-pekakas serta orangnja sekalie.
Kalima perkara compagnie tidak mamintak akan marikaitoe barang apa-apa tjokei oewang malainkan compagnie handak menjoeroeh marikaitoe bertanam kopie banjak atawa lada hitam akan kabadjikan kapada marikaitoe[17] sebab itoe compagnie bole perlabaan poela dan paker menjoeroeh mandjaga-mandjaga dengan orangnja sendirie sopaya mendjadie perboewatan itoe mendjoewalkan barang marikaitoe nantie compagnie boewatkan goedang mendjoewal garam dan lain-lain perniagaan dan lagie sekarang inie sopaya djangan soesah marikaitoe
dan dengar oelihmoe hei sekalian manoesia jang dalam passisir atawa jang di darat akan perdjandjian jang pandak inie inilah perdjandjian jang membawak hidoep marikaitoe dengan kasanangan sama-sama doedoek dengan compagnie serta poela bole mamalikarakan negory dan roemah tanganja darie pada katjilakaan prang-prang serta akan mambawak kasantousaan
adapoen dahoeloe telah di mintak orang akan marika itoe lebih dahoeloe darie pada perdjandjian jang terseboet itoe sebab kapala orang compagnie jang mamegang prentah salah mengartinja akan mamikirkan djalan jang patoet tampat mandapat perlabaan compagnie dengan kasanangan kadoewa pihok inie
kerna itoelah sekarang kamie tarangkan akan marikaitoe sekalian perdjandjian jang tersaboet inie tjoekoeblah menjampeikan kahandak compagnie sebab perdjandjian itoe lebih banjak timboel kaoentoengan compagnie darie pada tjokei jang di atas perniagaan jang kaloewar masoek kalaoet serta darie djoewal balie kopie dengan garam
Tambahan poela perlabaan gadang oleh compagnie dengan peroentoengan inie akan membawak ramie perniagaan dan membaikan (mambanjakkan) kadatangan kapal jang manambahie razkhie diatas bariboe-bariboe manoesia dalam negory wolanda
dengan atoeran inie mandjadikan santousa dalam negory inie sebab itoelah prentah dan maksoed darie daulat maharadja wolanda jang mangasihie kasanangan serta handakla sekalian marikaitoe jang dalam parentah akan berbagia dengan rata dalam sekalian kaoentoengan perlabaan jang datang dariepada sepertie pamarentahan bapak diatas anaknja serta handak maramikan perniagaan sopaya akan bertambah-bertambah kabadjikan negory wolanda dan negory inie
hei sekalian manoesia dalam passisir dan di darat kamie menjatakan sekalian perkataan inie dengan trang dan ichlats hatie kamie sebab itoelah titah jang dibarikan kapada kamie salama-salamanja tiada akan bole perdjandjian jang lebih baik darie pada inie dan lagie pardjandjian kasantousaan inie terbit darie pada kadatangan toean Besar Commissaris djindral sendirie kamarie sebab perlihatannja sendirie barang apa-apa jang akan mendjadie kabaikan kapada marikaitoe dengan kapada compagnie
kerna itoelah kamie ingatkan akan marikaitoe trimakanlah perdjandjian inie dengan soekoer menoeroet jang tersaboet itoe dengan ichlats hatie serta kamie djandjikan dengan marikaitoe dengan nama toean Besar commissaris djindral wakil daulat mahardja wolanda jang tiada sekalie bole di obahie salamanja marikaitoe tiada bole akan mamhoewat barang pakerdjaan jang maoebahkan perdjandjian inie adanja.[18]
Tertoelis di Padang pada 25 October 1833.
====================
Kiriman Asli oleh Laman Sejarah Sumatera atau Klik DISINI
====================
Catatan Kaki oleh Admin:
[1] India Nederalandsch yang dimasa kemudian berubah menjadi Nedherland Indie dan diterjemahkan ke bahasa Melayu menjadi Hindia Belanda. Tidak didapat dasar yang jelas kenapa India diterjemahkan sebagai Hindia pada bahasa Melayu. Namun Bangsa Barat semenjak sebelum kedatangan mereka ke Alam Melayu berpendapat bahwa seluruh wilayah di Jazirah Melayu mereka kenali sebagai India atau India Belakang. Hal ini pulalah kiranya yang mendasari Sir James Richarson Logan memberikan opsi nama Hindunesia yang kemudian oleh orang Hindia dan terutama para mahasiswa di Belanda dirubah menjadi Indonesia.
[2] Darat maksudnya Darek atau Pedalaman Minangkabau. Wilayah Minangkabau sendiri terbagi atas wilayah Darek dan Rantau, dan Pesisir disini mengacu kepada daerah rantau yang berada di pesisir barat pantai Sumatera.
[3] Wolanda merupakan pelafadzan orang dahulu, sekarang menjadi Belanda
[4] Baca catatan kaki No.1
[5] Mereka itu, mengacu kepada penduduk Melayu di Minangkabau
[6] Nagari di Minangkabau tatkala dimelayukan maka akan menjadi 'negeri'. Nagari sendiri merupakan unit pemerintahan terendah dalam sistem ketatanegaraan Minangkabau. Masing-masing nagari merupakan 'republik' otonom yang memiliki wewenang menyelenggarakan pemerintahan sendiri, seperti membuat undang-undang, menetapkan berbagai aturan hukum, melakukan penindakan terhadap pelanggaran, atau singkat kata memiliki kewenangan seperti yang dimiliki oleh negara moderen saat ini.
[7] Petugas atau pegawai kompeni
[8] Dua ratus tahun mengacu ke Pemerintahan VOC di pesisir barat pulau Sumatera, tanah Jawa, dan wilayah lainnya di Indonesia ketika itu.
[9] Menarik melihat Kompeni Belanda yang Kristen mendefenisikan diri mereka sebagai Umat Nabi Isa di hadapan orang Minangkabau yang Muslim.
[10] Baca Catatan No.9. Menarik membaca pengakuan dari Belanda kalau mereka juga beriman kepada Allah Ta'ala. Apakah ini sekedar taktik untuk mencapai apa yang mereka inginkan? Namun terdapat suatu keunikan orang Kristen di Indonesia dimana mereka juga menggunakan kata Allah untuk memanggil tuhan mereka. Dalam bahasa Arab, Allah atau kata asalnya 'Illah' berarti Tuhan.
[11] Adat telah digunakan semenjak lama sebagai alat untuk menentang dan melawan Islam. Pola yang sama dipakai pada masa-masa setelahnya. Sebut sahaja ketika Pasar Malam 1908 di Bukit Tinggi, dengan dalih "Mengangkat Adat Anak Negeri" Kompeni di Agam Tua yang dipimpin oleh Westenenck menyelenggarakan judi dan mengizinkan penjualan tuak. Ketika diprotes oleh orang Melayu ia berdalih "Kami hanya mengangkat kepandaian dan adat anak negeri.." Hampir seratus tahun kemudian, orang-orang yang mengendalikan pemerintahan di kepulauan Hindia ini menggunakan strategi yang sama dengan yang digunakan pendahulu mereka.
[12] Pada poin dibagian bawah perjanjian ini akan disebutkan soal penghentian penarikan pajak oleh kompeni. Yang mana hal inilah yang memicu pecahnya Perang Belasting di Kamang dan Manggopoh pada tahun 1908.
[13] Kuli atau sekarang buruh, telah semenjak lama nenek moyang orang Melayu di Minangkabau dibodoh-bodohi dengan pemberian lapangan pekerjaan apabila kekuasaan dan investasi para Penjajah/ Kapitalis masuk ke negeri ini. Jabatan rendahan tersebut diobral kepada penduduk pribumi sedangkan jabatan puncak tetap dipegang oleh orang-orang mereka sahaja. Dapat kita lihat pada perkembangan selanjutnya dimana birokrasi di Hindia Belanda, dimana dibedakan atas Birokrasi Kolonial dan Birokrasi Pribumi. Jabatan terendah di Birokrasi Kolonial membawahi jabatan tertinggi di Birokrasi Pribumi. Hal sama juga berlaku berpuluh tahun kemudian, para petinggi lembaga pusat di daerah ditunjuk langsung dan kebanyakan bukan berasal dari penduduk pribumi.
[14] Dengan diberi pekerjaan sebagai kuli, maka sangka kompeni orang Melayu itu akan senang. Baca lagi catatan kaki No.13
[15] Maksudnya para Penghulu dalam nagari
[16] Pada masa-masa awal, Belanda menggunakan kata 'Melayu' (Malaische) dalam menyebut orang Minangkabau. Namun kemudiannya berubah menjadi Minangkabau. Belum didapat asal muasal perubahan ini. Namun salah satu sumber menyebutkan bahwa sarjana-sarjana Belanda menggunakan kata Minangkabau untuk mengidentifikasi orang Melayu yang menganut Matrilineal.
[17] Item inilah yang dilanggar Belanda ketika menetapkan kebijakan belasting (pajak) pada tahun 1908.
[18] Belanda mengatakan kalau perjanjian ini tidak boleh diubah untuk selamanya, dan mereka melanggar, mengangkangi, dan bahkan mengencingi perjanjian yang tertulis nama tuhan dan nama raja mereka di dalamnya. Dan hingga kini orang Melayu di negeri ini masih percaya dengan ucapan para kapitalis yang acap menggunakan agama dan tuhan dalam usaha mencapai dan mendapatkan kekuasaan di negeri ini.
Komentar
Posting Komentar